zonnetje

 Het zonnetje scheen vorig weekend. Met een zomer als deze moet je daarvan profiteren, dus met een kop thee en een handwerkklusje zat ik vitamine D op te doen. Door het openstaande raam klonk het zingen van mijn dochter, spelend op haar kamertje. Of nee, in ‘haar huisje’, zoals ze haar kamer zelf noemt. Eindeloos kan ze daar spelen, haar zelfverzonnen families maken heel wat mee.

schoot

Als baby speelde dochterlief juist helemaal niet veel. Ze ging graag mee in de gang der dingen: boodschappen doen, was draaien. En op schoot zitten. Veel op schoot zitten. Nog leuker: op schoot zitten en onderwijl met het bezoek brabbelen (ja ook het bezoek brabbelde). Want gezelligheid daar hield (houdt!) ze wel van. En als ik er niet was, dan zat ze bij een ander op schoot. Opalief heeft heel wat bankhangen gedaan op zijn oppasdaagjes. Puzzelboekje erbij, kleindochter slapend op zijn buik. Als ik thuiskwam uit mijn werk was het weer tijd voor mamaplakken. Bijtanken aan de borst, en tegen me aanschurken op schoot. En met haar tegen me aan kwam ik tot rust.

Mijn oudste zette ik regelmatig in de box, of een wipper. In de (valse) hoop iets voor mezelf te kunnen doen bleef ik hem steeds speeltjes aanbieden en proberen hoe lang hij alleen wilde spelen. Ook omdat ik dacht dat het zo hoorde. Baby’s, die moeten zich toch kunnen vermaken;  in de box, met een babygym en rammelend gekleurd plastic? Zodat mama haar handen vrij heeft. En zodat het kind zelfstandig wordt.

samen

Inmiddels denk ik er anders over. Kinderen worden niet zelfstandig door ze dingen te laten doen waar ze niet aan toe zijn. En wat blijkt: een baby is niet gemaakt om alleen te zijn. Baby’s vermaken zich voornamelijk met andere mensen. In veel culturen wordt een baby nooit weggelegd ‘om zelf te spelen’. Baby’s worden gedragen, en spelen bestaat uit wat zich aandient. Zoals neefjes of grotere zussen die zich goed vermaken met babybrabbelen, gezichten trekken en kiekeboe spelen. Of meekijken met wat mama allemaal doet. En heeft een beebje er genoeg van, dan duikt hij lekker weg in mama’s zachte warmte.

mag, hoeft niet

Natuurlijk zijn er baby’s die zich prima vermaken in de box. Baby’s zijn net mensen, ze zijn onderling heel verschillend. Maar de overeenkomsten zijn groter dan de verschillen. Baby’s hebben dezelfde menselijke blauwdruk. Ze zijn sociaal ingesteld; lichaamscontact en aandacht is onmisbaar. Een box is van het principe: mag, hoeft niet. Als een baby het niet fijn vindt, hoef je je niet in allerlei bochten te wringen om ‘zelf spelen’ in de box of op een kleed te gaan ‘oefenen’. Het werkt of het werkt (nog) niet. In het laatste geval kan je beter iets zoeken waar je kindje wel blij van wordt, een draagdoek bijvoorbeeld (heb je toch je handen vrij 😉 ). Je kleine zal snel genoeg rondkruipen of voortstappen, je cd’s uit de rekken trekken en eindeloos hetzelfde knopje van hetzelfde speeltje indrukken om hetzelfde wijsje nog eens te horen.

Kinderen vergroten zelf hun actieradius, op hun eigen tempo. Meegaan in een baby’s nood aan lichaamscontact is geen verwennen of klein houden. Het is juist een respecteren van de autonomie van een kind. Trainen ontneemt het kind de kans om zélf te bepalen op welk punt in de ontwikkeling hij is aanbeland, om zélf aan te geven wat hij nodig heeft.

mijn zonnetje

En daar zit ik nu, te genieten van het zonnetje buiten en mijn zonnetje binnen. Te bedenken hoeveel geluk ik heb. Het geluk dat ik volop van haar kan genieten, van de baby die ze was en het kind dat ze is. Met het vertrouwen dat zij kan aangeven wat ze nodig heeft, of dat nu mijn schoot is of een ‘huisje’ om te spelen.

leestips:

Sue Gerhardt: Why Love Matters / Waarom Liefde zo Belangrijk Is

Sarah Blaffer Hrdy: Mothers and Others / Een kind heeft vele Moeders

Jean Liedloff: The Continuüm Concept

Leave a Reply

