luierloos

Vandaag kreeg ik de vraag wat ‘BZC’ eigenlijk is. Welnu, BZC staat voor Baby Zindelijkheids Communicatie. Een hele mond vol voor iets dat eigenlijk voor de meeste volkeren in het grootste deel van de geschiedenis normale praktijk is/was. Bij BZC bied je je baby het potje (of de tuin, wasbak, bloemperk) aan om in te plassen/poepen. De meeste baby’s hebben gauw door dat het fijn is om je plasje te bewaren tot het moment dat de billen bloot gaan.

BZC gaat niet alleen over zindelijkheid, het gaat over communicatie. Het is dus géén training. Dit is een zeer belangrijk onderscheid, je dringt met BZC baby’s niet iets op dat ze niet willen of nog niet kunnen. Geen manipulatie met stickers of straffen, het is een samenspel. Baby geeft aan dat er een plas/poep dwars zit, of ik (/manlief, hij neemt elke ochtend een vrolijk wippende dochter mee naar de badkamer) vraag haar of ze moet plassen. En ja, dat snapt ze.

Het is niet mijn streven mijn dochter zo snel mogelijk zindelijk te krijgen. Ik heb gekozen voor BZC omdat ik mijn dochter de kans wil geven om op eigen tempo zindelijk te worden, ongehinderd door luiers. Dit klinkt misschien als een vreemd standpunt, gewend als we hier allemaal zijn aan de combinatie baby/luier. De eerste keer dat ik een baby in een potje (nou ja, lege roomijsbak) zag plassen stond ik ook met mijn ogen te knipperen. Ik wist niet beter dan dat baby’s en jonge kinderen fysiek nog niet in staat zijn om hun plas op te houden en bewust te laten gaan. Dat kunnen ze dus wél, alleen wennen we baby’s aan het plassen in een luier. Om dat dan met een jaar of twee, drie (vier) weer af te leren.

Gaat het dan nooit mis? Oh jawel hoor. Ongelukjes horen erbij. Maar dat is bij oudere kinderen hetzelfde: een plasje kan je wel eens missen. Kleren in de was, iets schoons aan, klaar. Onderweg gaat het bij ons eigenlijk altijd goed, maar een tijdlang deed ik naar school of de winkel wel nog een luier aan. BZC is niet alles of niets. Een baby kan vanaf de geboorte beginnen of later, volledig luierloos tot aan alleen op de pot bij het luierverwisselen. Maar hoe minder luiers, hoe sneller je op elkaar ingespeeld raakt.

008

One thought on “luierloos

  1. Pingback: omgekeerd | blikborstvoeding

Leave a Reply

