Lopen

Beeb heeft een paar hobby’s. Eten, ‘telefoneren’, aan labeltjes prutsen, en staan. Zitten is zooo februari (ach vooruit, in maart kon het ook nog wel) en dus houdt beeb de beentjes gestrekt.  Waar grote broer en zus destijds de tafel een prima houvast vonden, wil beeb graag een handje. Zij is de eerste die aan mijn handen loopt, ik vond dat altijd een beetje onzin. Kinderen leren vanzelf lopen, daar zijn ze op geprogrammeerd. Zolang je ze niet hele dagen in een stoeltje vastzet komt het vanzelf goed met die benen, en dus hoef je als ouder niet elke (letterlijke dan wel figuurlijke) stap te sturen. Ieder leert op zijn/haar eigen wijze, dat wel. Mijn oudste bedacht vrij vlot dat hij los lopen best eens kon proberen: loslaten en gaan. Stap-stap-stap KLAP: baby op de grond. Niet getreurd, hij probeerde het gewoon opnieuw. Stap-stap-stap-stap KLAP. Hij leerde het lopen letterlijk met vallen en opstaan. Zo niet kleuter.  Ze kon zelf bukken, speelgoedje van de grond rapen, weer opstaan, dit alles zonder iets vast te houden; maar lopen, nee.  Ze hield zich vast tot ze zeker wist dat ze het kon.

Dát kinderen leren lopen, is een gegeven. Ze pakken het alleen wel anders aan. En eigenlijk blijft dat zo. Mijn oudste leerde zichzelf lezen uit een dinosaurussenboek. Kinderverhaaltjes boeiden hem minder, en hij kon dus ‘Albertosaurus’ zonder haperen voorlezen voordat hij aan ‘Pim eet een vis’ toe was. Die heeft hij trouwens overgeslagen, oninteressant. Kleuter kent nog niet de schrijfwijze van alle klanken, maar geef haar een prinsessenboek en ze blijkt al een aardig zinnetje te lezen. Het is eigenlijk van de gekke dat het onderwijs zolang heeft gewerkt vanuit algemene lesschema’s, want je bent drie keer zo lang bezig als een kind niet lekker in het schema past. En is iemand het gemiddelde kind al tegengekomen? Ik niet. Ik ben blij met onze montessorischool, waar een dinosaurus op ware grootte tekenen op het schoolplein een mooie rekenopdracht is. En ik loop een rondje met beeb aan de hand. Want zij weet vast beter hoe ze leert lopen dan ik.

Leave a Reply

