hel

Sylvia Witteman vertelde in een interview in de Volkskrant afgelopen zaterdag over nare en rare vrouwen, en hoe inspirerend de tram kan zijn. Eén raar (of naar?) type ving mijn aandacht: ‘de zogenaamd heroïsche moeders die zweren bij bevallen zonder pijnbestrijding’.  Nu vind ik mezelf  geen heldin en bevallen zonder pijnbestrijding al helemaal geen heldendaad, maar ik zweer wél bij medicatievrij baren. En ja, het was me opgevallen dat sommigen dat ‘raar’ vinden. (of ‘naar’, maar dat krijg ik niet te horen)

Het baren van mijn kinderen behoort tot mijn mooiste, diepst gekoesterde herinneringen. Ik had de ervaring nooit willen missen. Baren is mooi. Daar denken anderen, meestal vrouwen die geen natuurlijke bevalling (zonder ingrijpen) hebben meegemaakt, vaak anders over. Zo noemde een collega het ‘de hel’. Dat schijnt namelijk iets te  zijn dat je zwangeren moet vertellen. Zelf had ze tot haar opluchting twee keer een keizersnede gehad.

Als je ‘hel’ verwacht, ben je blij als er medicatie achter de hand is. Voor je het weet is het trouwens een self-fullfilling prophecy, en ben je in plaats van met baren met angst en pijn bezig. Wat de boel vertraagt, meer pijn levert, misschien zelfs helse pijn. Nu ben ik de laatste om te beweren dat baren vergelijkbaar is met teennagels knippen (al zoek je voor beide soms de meest onmogelijke houding op), maar een verschrikking is het ook zeker niet. Bevallen met pijnbestrijding is trouwens niet automatisch pijnvrij. Moeders die mét medicatie maar níet pijnvrij een kind ter wereld hebben gebracht denken nog wel eens dat baren zonder medicatie ‘dus’ nog veel erger moet zijn. Een misverstand.

Je lijf  weet ook wel dat pijn niet fijn is. Daar maakt je lijf ook endorfinen voor aan, natuurlijke pijnstillers. Maar zonder pijn is nog vervelender, want dan weet je lijf eigenlijk niet wat er aan de hand is. De gewone baarpijn helpt je baren. Je zoekt de meest comfortabele houding op (al is ‘comfortabel’ een relatief begrip in deze) en dat blijkt meteen te helpen je bekken te openen. De houding die de boel dicht houdt en tegelijkertijd pijn veroorzaakt, is plat op je rug liggen. Bij medische ingrepen kan je zomaar verplicht op, jawel, je rug komen te liggen, zodat de apparatuur je gemedicaliseerde lijf en kind in de gaten kan houden. Zo kan pijnbestrijding zomaar je belemmeren je pijn goed te hanteren, en tegelijkertijd zorgen voor een langer durende bevalling. Nog los van het feit dat weeënopwekkers en sommige pijnmedicatie je hersenen niet bereiken, waardoor je natuurlijke pijnstillers ook niet aangemaakt worden. Eerlijk? Pijn kan ik hebben. Pijn en niets kunnen doen, machteloos op je rug liggen: dat lijkt me de hel.

Nu heb ik niets anders meegemaakt dan thuisbevallingen, ik kan het dus niet in alle eerlijkheid vergelijken. Maar mij lijkt, gezien de omvang van de wereldpopulatie, baren niet zo enorm problematisch is als wat we mensen (zwangeren) aanpraten. Het is heftig, mooi, intensief, hard werken, en nog meer. Ja, het gaat soms mis. Autorijden ook, vaker zelfs. Bevallen is zo veilig als het leven zelf*.

Overigens ben ik het volledig met Sylvia Witteman eens dat eenmaal per week stofzuigen meer dan genoeg is.

* uitspraak van Beatrijs Smulders

ill-vlk-ptn-par-owb

2 thoughts on “hel

  1. Hier 1 ziekenhuis bevalling (39 uur rondlopen en hangen en laatste uur op de rug en aan de monitoren) en 1 turbothuisbevalling (55 min va 1e wee) en ook ik zweer bij een natuurlijke bevalling. Als de mensen in de rimboe het kunnen waarom wij westerse vrouwen dan niet? Was het lekker? Nee. Was het te doen? Ik vond van wel. Duurdt de bevalling dagen en dagen kan ik mij voorstellen dat je bij moet tanken en voor een ruggeprik kiest om even bij te komen. Ieder zijn keuze maar idd, waarom aan ieder zwangere vertellen hoe zwaar het is terwijl het meestal best te doen is.

Leave a Reply

