Au!

Rillend werd ik gisternacht wakker. Niet van de kou, ik had niet na de mooie lentezondag besloten mijn wollen deken af te gooien. Helaas, een harde plek in mijn borst. Oftewel: er kwam een borstontsteking opzetten. Daardoor gister geen blog, en vandaag een blog over borstontsteking en kou.

In de kraamtijd van mijn oudste had ik het dringende advies meegekregen altijd iets warms aan te trekken over de borst, op te letten voor de koelkast enzovoort. Borstontsteking wordt nogal eens geweten aan ‘kou vatten’. Maar kou is slechts een zijdelingse oorzaak. Dé reden voor borstontsteking is een verstopping, oftewel een niet goed geleegde borst. Borstontsteking staat in de top tien van zorgen van zwangeren over borstvoeding, maar eigenlijk hoeft het niet zo vaak voor te komen. Je kan natuurlijk pech hebben, maar er zijn een aantal dingen waar je op kunt letten zodat een borstontsteking weinig kans maakt.

Om borstontsteking en verstopping voor te zijn is het allereerst en voornamelijk belangrijk om vaak te voeden. Er wordt meestal aangegeven dat je 8-12 keer per dag voedt, maar eigenlijk is dit een minimum. Een compromis, om moeders niet af te schrikken. Puur gekeken naar de biologie van een mensenbaby zou elk uur logischer zijn. Maar ook voor de borsten is elk uur voeden gunstiger, die raken dan niet zo overvol. En hoeven dan minder vakkundig en geconcentreerd helemaal leeggedronken te worden. Doorslapen, een kolfsessie overslaan, of een slechte drinktechniek van je baby: hierdoor worden de borsten minder vaak of minder volledig geleegd waardoor verstopping kan ontstaan. Overproductie verhoogt het risico op ontsteking en verstopping, ook hier geldt: vaak voeden. En natuurlijk de overproductie aanpakken. Zie de website van borstvoedingorganisaties.

Er zijn nog wat andere oorzaken die het leegdrinken van de borst kunnen belemmeren. Afknellen van de borst door autogordel of beha, tepelhoedje, een melkblaar die de uitgang van het melkkanaaltje afsluit, littekenweefsel of een botsing. Sommige vrouwen zijn gevoeliger voor verstopping door een dieet met te weinig onverzadigde vetzuren. Lecithine is een voedingssupplement dat uitkomst kan bieden. En in dit rijtje ‘oorzaken van moeilijk leegdrinken van de borst’ komt ook kou om de hoek kijken. Door kou trekt het weefsel samen, de bloedtoevoer wordt belemmerd. Hierdoor kan de borst minder goed worden geleegd.

Naast een verstopping kan een borstontsteking ook ontstaan door een infectie, bijvoorbeeld als je tepelkloven hebt of te lang met natte zoogcompressen in je beha rondloopt. Of gewoon als je door slechte weerstand vatbaar bent.

Je zou na zo’n opsomming haast denken dat borstontsteking tóch onontkoombaar moet zijn, maar dat valt erg mee. Vaak is het een samenloop van omstandigheden. Op de kinderboerderij zondag heeft beeblief waarschijnlijk minder gedronken, zoveel als er te zien was. Wie weet was het ook wel wat koud precies bovenaan de borst, en ik heb een kopstoot gehad op die plek. Tja. Pech, maar in mijn jarenlange borstvoedingsperiode heb ik misschien twee of drie keer een verstopping gehad en nooit een echte ontsteking (buiten mijn borstvoedingsperiode wél, maar dat is weer een ander verhaal).

En zo stond ik om vier uur ‘s nachts onder de douche. Kou is misschien niet dé oorzaak van borstontsteking, maar warmte is wel onderdeel van de behandeling. En na mijn betoog zal duidelijk zijn dat veelvuldig laten leegdrinken van de borst het andere, nog belangrijkere deel van de behandeling is. Meemasseren (zachtjes), in andere houdingen voeden; ik was er druk mee gister. Niet té druk, verder heb ik veel geslapen. De energie die mijn lichaam gebruikte om te genezen verspil ik liever niet aan andere, minder acute zaken. Gelukkig kan borstvoeden (half)slapend, hop met beeb op bed en verder even niets. Zolang als beeb dat leuk vindt natuurlijk, een slaapkop is ze allang niet meer. De 24 uur koorts ga ik niet halen, ik hoef niet naar de huisarts voor antibiotica. Mooi.

*elk uur voeden: Nils Bergman
herfst08 016 “Our culture expects infants to feed three to four hourly … yet there is NO evidence for this, and adults actually feed more often”

Leave a Reply

