hitte

Hollie Mc Nish sprak dit prachtige ‘spoken word’.

Zaterdag was ik met man en kinderen in ‘de grootste speeltuin van Europa’. Kinderen spelen in het water, en genieten van de ouderwets-mechanische attracties; ouders fietsen zich een slag in de rondte om het mini-reuzenrad rond te laten draaien en trakteren hun kroost op ijs.

Het was heet. Naast ons, bij een picknicktafel in de schaduw, streek een stel neer met een jonge baby. Ze overlegden of de baby extra water nodig had, en of dat dan gekookt water zou moeten zijn. Gelukkig besloot deze moeder dat de baby gewoon de borst ging krijgen. Enigszins beschroomd zei ze tegen me: ‘ik leg hem maar gewoon aan, het is zo warm. Ik wil niet dat hij uitdroogt’. Waar ik natuurlijk hartgrondig mee instemde.

De eerste keer dat ik in het openbaar voedde, zat ik in het restaurantje van een groot warenhuis. Het was er leeg. Buiten was het koud, mijn oudste is een winterbaby. Ik zat in dat lege restaurant, met een glas drinken voor mezelf, de borst voor mijn baby. Enigszins beschroomd. Een stel kwam binnen, keek rond, en besloot het tafeltje naast mij te bezetten. Pas op dat moment zag een van hen dat ik borstvoedde, waarop ze tegen haar tafelgenoot opmerkte: ‘mag dat zomaar?’

Ja! dat mag.

Ik besloot daar ter plekke dat ik mijn baby zou geven wat hij nodig heeft, thuis, in een restaurant, op een bankje in de zon. Geconfronteerd met dit onbegrip besefte ik me, dat ik het een intens raar idee vond dat mijn baby zich zou moeten schikken in de misplaatste preutsheid van een volwassene. Baby’s hébben geen honger, ze zíjn honger (/dorst/ongemak/eenzaamheid). Als er iemand is die het lessen van dorst niet kan uitstellen, is het een baby. Alle baby’s zouden, ongehinderd door meningen van wildvreemden dan wel bekenden, de borst moeten kunnen krijgen. Zonder dat een moeder zich beschroomd voelt. Zonder dat ouders gaan overwegen of water, de fles (met gekolfde melk of kunstvoeding) of een speen beter geschikt is vanwege mogelijk publiek. Of dat een moeder zich verstopt, op een w.c. of waar dan ook.

Borstvoeding is gewoon. Gewoon eten, drinken, troost en geborgenheid. Moeders zouden vrij moeten zijn voor borstvoeding te kiezen, ongehinderd door steelse blikken en ongepaste opmerkingen.

Vandaag wordt weer een hete dag. Waarop baby’s vaak hun dorst zullen moeten lessen aan de borst. Liever dan water, beter zelfs dan ORS, baby’s op puur en alleen borstvoeding lopen het minste risico op uitdrogen. Ik hoop dat veel moeders vandaag hun schroom overwinnen; of nog beter: hun kroost in vanzelfsprekendheid borstvoeden. Waar dan ook.

2 thoughts on “hitte

  1. Pingback: intiem | blikborstvoeding

  2. Pingback: Indiscreet | blikborstvoeding

Leave a Reply

