Vlekkeloos

Vandaag ga ik naar een boekpresentatie. Gordontrainer Saskia Henderson schreef het boek ‘In ons gezin gaat alles prima! (maar soms…)’.

Ik ben benieuwd. Gordontraining is gebaseerd op het werk van Thomas Gordon, zijn ideeën zijn ook wel bekend onder de noemergeweldloze communicatie. (ik lees dat er een festival is, zie voorgaande link). Communicatie verloopt niet automatisch vlekkeloos. Om te beginnen heb je al het probleem dat een boodschap niet altijd overkomt zoals je het bedoelde. Boodschappen hebben verschillende lagen, en mensen zijn…. nou ja, mensen. Met hun eigen gevoeligheden en stokpaardjes. Zelf bereed ik dit weekend het stokpaardje van bijvoeden rond het half jaar, en de wonderlijke neiging van het consultatiebureau om alles aan te willen grijpen daar vier maanden van te maken. Maar dat terzijde.

De titel van het boek spreekt me alvast aan. Ik lees er in dat er in elk gezin wel strubbelingen zijn. Eerlijk gezegd zou ik wantrouwig worden als iemand stelt dat alles in zijn/haar gezinnetje vlekkeloos verloopt. Niet voor niets is supernanny kinderloos, een paar weken een regime voeren kan nog wel het idee geven dat je alles onder controle kunt hebben maar in een echt gezin geloof ik daar niets van. Mensen kun je namelijk helemaal niet onder controle hebben, of misschien kan je hun gedrag nog wel controleren maar daar heb je dan een grote overmachtspositie voor nodig. Mensen hebben namelijk de neiging om zelf een mening te hebben, een gevoel, en behoeften. Mensen zijn geen ‘black box’, waarbij er precies uitkomt wat je er in stopt.

Stop jij met gedrag als het bestraft of genegeerd wordt? Als je partner besluit dat jouw zorgen onrealistisch zijn, en hij je gehuil negeert? Huil je dan minder, of alleen niet meer waar je partner bij is? Als jij het aanrecht een rommeltje hebt gemaakt, tegen de afspraken (of nog erger: zijn EIS, vermomd als afspraak) in, ga je het dan volgende keer ‘beter’ doen als je een half uur verbannen wordt naar je kamer, of de trap? En zo ja, wat doet het dan met je, en met je relatie? Ben jij een zwarte doos met knopjes die je aan of uit kunt zetten?

Vast niet, waarschijnlijk zul je zeggen dat je méér bent dan dat. Dat je man met je praten kan als hij ergens een probleem mee heeft. Een kind is ook een mens. Een kind is méér dan een black box met knopjes die je aan of uit kunt zetten. Precies daarom vormt communicatie (zeker niet alleen verbaal!) de kern van een fijne ouder-kindrelatie. (waarom noemen we het eigenlijk niet kind-ouder relatie? Vraag ik me zomaar inene af). Als je vragen hebt over ouderschap en opvoeding zou ik zeker adviseren een Gordontrainer (of OO/UP-georiënteerde therapeut/coach) te raadplegen, en geen gedragstrainer als supernanny. Met Gordon of OO/UP leer je je eigen gevoeligheden en stokpaardjes kennen, en je kind beter begrijpen. Daar wordt het meestal een stuk gezelliger van. Maar vlekkeloos zal het nooit worden, daarvoor is communicatie teveel mensenwerk.
Laura jarig 008

Leave a Reply

