Huilen

Er is een nieuwe richtlijn excessief huilen bij baby’s uit. Ik ben aan het lezen geweest, en er is voer voor een hele reeks blogs. Voor vandaag alleen een kleine quote, die volgens mij perfect het probleem van de behaviouristische aanpak weergeeft. Uit de brochure voor JGZ-medewerkers over het invoeren van rust&regelmaat:

Een nadeel is dat uit hetzelfde onderzoek blijkt dat als wanneer men start met regelmaat, voorspelbaarheid en prikkelreductie’ de baby op de eerste dag eerst meer gaat huilen, waarna het huilen snel afneemt. Ouders moeten hierop worden voorbereid en hierbij worden geholpen.

Ja. Als niemand mij komt troosten stop ik ook op bepaald moment met huilen, ik stop met communiceren als er toch niemand luistert. Voel ik mij dan beter?

Stress is niet altijd zichtbaar, ‘stil’ is niet altijd ‘rustig’. Stressniveaus zijn wel te meten, en uit dergelijke metingen is bekend dat baby’s die hebben moeten uithuilen nog dagenlang een verhoogde stresshormoon-spiegel hebben. Dat zou toch algemeen bekend moeten zijn onder eenieder die met kinderen werkt. Iets minder bekend is dat de eerste periode van het leven cruciaal is voor de vorming van de hersenen. Baby’s worden geboren met een kwart van het hersenvolume van een volwassene. Mensenbaby’s worden vrij vroeg geboren, vergeleken met andere zoogdieren. Vroeger dacht men, dat de reden was dat ons bekken niet breder kon worden. De reden blijkt echter een andere: de hersenen kunnen zo hun groei voltooien buiten de baarmoeder. Ze worden zo aangepast aan de omgeving waar de baby terecht komt. De omgeving vormt de hersenen. Baby’s hebben behoefte aan prikkels. En dan bedoel ik geen televisie of ellenlange uitstapjes naar familie, om daar van hand tot hand te gaan. Nee, dan bedoel ik: interactie met een aantal nabije anderen. Schommelende beweging, gedragen worden. Zintuiglijke input: lichaamscontact, stemmen horen, gezichten zien.

Een baby veel alleen laten, vormt de hersenen anders dan een baby bij je dragen. Wat willen we onze baby’s meegeven? Stilte en eenzaamheid? Of verbondenheid?

Lees hier meer, lactatiekundige Marianne Vanderveen-Kolkena schreef er ook een blog over. Ik heb voor Dragen en Voeden een blog geschreven, dat is hier te lezen (verschijnt later vandaag).

vakantie 2013 083

One thought on “Huilen

  1. Pingback: Huilen (2) | blikborstvoeding

Leave a Reply

