Geur

Niets ruikt zo lekker als een baby. Vooral mijn eigen baby’s (nu ze groter zijn ruiken ze nog lekker, vind ik). Zo’n hoofdje, en daar dan lekker aan snuffelen. Het is alsof die geur me dieper raakt dan, zeg, een heerlijk geurende versgebakken brownie. In mijn hart, of misschien in mijn ziel?

‘Babygeur stimuleert vrouwelijk brein’, las ik vandaag. Moeder en baby communiceren via geur, dat is bekend. De geur van een baby stimuleert het limbisch systeem, een evolutionair gezien oud deel van het brein. Hier ligt onder andere de hippocampus, nodig voor het lange termijn geheugen. Geur is het zintuig dat je meest woordeloze herinneringen weet terug te halen. Dat je je oude basisschool binnenloopt, en ineens voel je je bijna weer dat meisje van zes, acht, tien dat hier rondliep.
De geur van de borsten helpt een baby de borst vinden. De kliertjes van Montgomery scheiden een vettige substantie af, die niet alleen de huid soepel houdt, maar ook lekker ruikt voor een baby. Een heftige kunstmatige geur, zoals deodorant, zeep of parfum, kan een baby doen terugschrikken voor de borst. Of eigenlijk: de onnatuurlijke geur die om de borst heen wolkt. Moeder ruikt toch het lekkerst. Moeders eigen geur geeft een baby een prettig gevoel: dopamine (=onderdeel van het beloningssysteem in de hersenen) komt vrij en de baby weet: ik ben ik op mijn plek.

foto (344)Het onderzoek dat ik vandaag las, ontdekte dat ook het beloningssysteem in de hersenen van een moeder gestimuleerd wordt door babygeur. Communicatie is wederkerig, ook via geur.

‘Hee, ze ruikt niet naar zwitsal!’ Aldus een vriendin. Dat klopt, zoals ik mijn geur niet verbloem voor mijn baby, verbloem ik de geur van mijn baby ook niet voor mij. Niet met zwitsal, niet met een mutsje. En ik houd haar binnen ruik-afstand (tot ze, zoals nu, zelf op pad gaat). Haar babygeur is zooo lekker. Beter dan brownie.

One thought on “Geur

Leave a Reply

