reclame: angst

Reclame maakt gebruik van allerlei technieken om spullen te verkopen. Sommige technieken zijn ronduit manipulatief. Vorige week (edit, twee weken terug… herfstvakantie 😉 ) schreef ik over de witte jas, deze week over angst.

Hoe kan angst helpen een product te verkopen? Dat is eigenlijk heel simpel: je schetst een angstvisioen, waarvoor je product de oplossing zou zijn. Maak vrouwen bang dat ze te dik worden bevonden, en verkoop een dieetpil. Laat mannen denken dat ze het mannetje niet zijn zonder de nieuwste gadget. Laat mensen denken dat gevaar op de loer ligt: ‘in bepaalde gevallen kunnen verhalen over ongeluk en ziekte leiden tot gewenst gedrag’, aldus een artikel op een marketingsite. Hetzelfde artikel schrijft dat mannen vooral gevoelig zijn voor angst er niet bij te horen, vrouwen meer voor dik of lelijk zijn. Daar kan ik er gerust een aan toevoegen: angst te falen als ouder.

“Spreek mannen aan op sociale angst: ze zijn bang om er niet meer bij te horen. Vrouwen zijn meer gevoelig voor fysieke prikkels zoals oud, dik of lelijk zijn”.
Marketingwebsite

Twee voorbeelden waar angst wordt toegepast.

Nutricia stond op de negen maanden beurs, zowel met kunstvoeding als met potjes bijvoeding. Grote posters sierden de stand, met de woorden: ‘wist u dat… 70% van de peuters te weinig groente binnenkrijgt?’. Natuurlijk biedt Nutricia daar dan meteen een workshop ‘vaste voeding’ bij, met de suggestie dat hun product de oplossing is voor het gevaar van te weinig groente in je peuter krijgen. Het wrange is, dat juist potjesgroente, zoals verkocht door Nutricia, te weinig vitamines en mineralen bevat. Juist door je peuter (structureel) potjesgroente te geven loopt je kind risico op tekorten. Een nare bijwerking van hun campagne is dat het suggereert dat het belangrijk is dat kinderen de potjes leegeten, waarbij dus het eigen verzadigingsgevoel van het kind genegeerd dreigt te worden. Wat tot effect kan hebben dat een kind gaat overeten, het voelt immers niet meer goed aan wanneer het vol zit. Suggestie Nutricia is: hun potjes zorgen dat je kind gezond is; realiteit is dat hun adviezen juist zorgen voor een hoger risico op zowel overgewicht als tekorten.

lege wieg 007Voorbeeld nummer twee gaat over slaap, slaap en eten zijn ongeveer de twee grootste angstbronnen voor jonge ouders. Babyslaapgids maakt daar dankbaar gebruik van. Op de website wordt het volgende vermeld: ‘Wanneer je kindje nu al niet goed slaapt, verhoog je de kans op meer slaapproblemen in de toekomst’. Ook zouden ouders uit schuldgevoel niets doen aan de ‘slaapproblemen’. De website vermeldt dat: ‘baby’s hun natuurlijke vermogen om zelfstandig in slaap te vallen, beter ontwikkelden wanneer zij wakker in hun bedje werden gelegd’. Hier wordt zelfs een link onder geplaatst van Stanford University, waar slaaponderzoek deze bewering zou hebben aangetoond. Op de betreffende site is geen onderzoek te vinden naar slaapgedrag van baby’s. Het is dan ook absoluut een onjuiste bewering: de mensenbaby is een draagling, en is niet gemaakt op zelfstandig in slaap vallen. Een baby komt tot rust in nabijheid van moeder, geliefde bekenden. Ouders worden door Babyslaapgids ongerust gemaakt met foute beweringen, die gewichtig worden gemaakt door een ‘witte jas’. Als je baby niet alleen in bedje in slaap valt, zoals de meeste baby’s, dan ga je toch denken dat je kindje een slaapprobleem heeft; en dat dit in de toekomst ook problemen gaat geven. Poeh! Dan is die 29,95 geen geld, toch? Helaas creĂ«ren slaaptrainingen gevoelens van onveiligheid bij een baby, en betaal je dus voor een schadelijke methode.

Degene achter babyslaapgids vertelt in een interview: ‘Effectieve copywriting met als doel een conversie te realiseren, moet inspelen  op oeroude psychologische drijfveren. Deze drijfveren motiveren ons sinds  mensenheugenis om een actie uit te voeren – lees: een aankoop te doen of dienst  af te nemen.’ Moet ik het vertalen? Dit soort reclame is: mensen aanzetten tot kopen middels manipulatie, manipuleren gaat beter als je weet hoe de menselijke geest werkt.

Overigens wordt angst als strategie in reclame altijd ondersteund door fijne, prettige en rustgevende beelden. De tegenhanger van de angst, namelijk: het product. Ook die beelden zijn soms niet wat ze lijken, volgende week volgt een onthulling in deel drie in mijn reeks blogs over reclame: identificatie.

Advertisements

One thought on “reclame: angst

  1. Pingback: reclame: identificatie | blikborstvoeding

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s