tip-trio: kunst

Tijd voor iets nieuws: tip-trio. Mijn voornemen is om elk weekend drie interessante blogs of websites te vermelden rond eenzelfde thema. Deze week ga ik van start met het thema: kunst. Dinsdag blijft mijn vaste blog-dag (komende dinsdag staat deel 3 gepland over reclame).

Kunst.

Vorige maand was ‘kunst’ het thema van online ouderschapsmagazine Kiind. Ik ben groot fan van Kiind, Kiind staat voor ontspannen ouderschap en opbloeiende kinderen. Kinderen en kunst vind ik als Vaktherapeut Beeldend vanzelfsprekend een prachtig onderwerp, vooral als het experiment voorop staat, en het (zintuiglijk) ervaren belangrijker is dan het eindresultaat. Zien hoe de kleuren mengen, de klei tussen je vingers voelen, het knisperen van papier horen. Lees hier meer!

Borstvoeding is door de geschiedenis heen door vele kunstenaars als onderwerp gekozen. De website ‘breastfeedingart’ geeft een prachtig overzicht. Wat ik persoonlijk erg mooi vind, is dat kunst veel weergeeft over het beeld dat een cultuur heeft rond borstvoeding. Zie bijvoorbeeld de Aziatische schilderijen van oudere baby’s, die onbekommerd borst nummer twee bedienen als was het een radio (zo één met draaiknoppen). Kijk hier voor breastfeeding-art!

Tot slot, mijn derde tip van deze week: The Bond, Izaäk P. Slagt. Een Nederlands fotokunstenaar, die een prachtige serie maakte over borstvoeding en moeder-kind binding. Ik had ooit het genoegen hem te mogen interviewen, hij vertelde hoe hij geraakt was door het contact tussen moeder en kind tijdens het voeden. Juist dat gevoel heeft hij prachtig vastgelegd. De serie is hier te zien.

Veel kijk- en leesplezier!

kunst2

 

 

 

Leave a Reply

