reclame: identificatie

Ik was oorspronkelijk van plan een duo-blog te schrijven over het gebruik van angst in reclame, en het inzetten van de ‘witte jas’, de specialist die het product meer cachet mee moet geven. Al schrijvende kwam ik tot een ontdekking die ik niet stil kan houden. Vandaar dit derde blog over reclame: identificatie.

Je koopt iets pas als je het gevoel hebt dat het product bij je past, dat je mét het product een betere versie van jezelf bent. Dat je in de groep past, die allemaal dat product waarderen. Verkopers verkopen eigenlijk meer een gevoel dan het product. Zo plaatsen kunstvoedingsverkopers liefst veel blozende baby’s bij het product, en vlotte mama’s. Want, die vlotte mama wil je wel zijn, met die blozende baby. Een jonge gozer die misschien heel goed deodorant verkoopt, zal de kunstvoeding niet zo best verkopen. Want hey, hij hééft waarschijnlijk nog niet eens kinderen, dus waar heeft hij het over?

Dus wat doe je dan, als mannelijk marketeer en schrijver van e-books die een gat in de markt ziet voor een babyslaapgids? Nou, dan schuif je een poppetje naar voren. Een alias, waarmee moeders zich wél kunnen vereenzelvigen. Dat is precies wat de schrijver van Babyslaapgids heeft gedaan: hij bedacht ene ‘Annelot Hofstede’ en deed alsof deze ‘moeder van dochter Rosa’ het boek heeft geschreven, ‘vanuit eigen ervaring’. Waar in een TV-spotje wel duidelijk is dat de moeder een actrice is, blijft de echte schrijver van de Babyslaapgids bewust anoniem.

Ik ben in 2012 ‘uit de kast’ gekomen als copywriter en internet marketeer. De  jaren hiervoor vond ik het prettiger om anoniem op internet te ondernemen.

Als je kijkt op de website van Babyslaapgids dan zie je veel blije foto’s (hey, zo’n blije baby wil je ook wel), allerlei ‘ervaringsverhalen’ (tussen aanhalingstekens, want als Annelot niet bestaat, zijn de brievenschrijvers dan wel echt?) en, als je heel goed zoekt, vind je de naam van de ondernemer: G. van Gaalen, copywriter en internet marketeer. Hij vertelt in een interview: ‘Ik ben in 2012 ‘uit de kast’ gekomen als copywriter en internet marketeer. De  jaren hiervoor vond ik het prettiger om anoniem op internet te ondernemen. In  2007 ben ik begonnen met het maken van informatieproducten, voornamelijk eBooks.  Deze producten zette ik in de markt onder pseudoniemen. ‘

Je zou van de site de indruk krijgen dat de schrijver van het boek het goed met je voor heeft. Een moeder, zoals jij; met dezelfde zorgen. Alleen iets meer ervaring. Een betere versie van jezelf. Maar hier gaat het echt om commerciële belangen. De onderzoeker heeft onderzocht wat verkoopt, en een quick fix voor meer slaap is nu eenmaal wat veel moeders willen. Wat overigens niet hetzelfde is als waar zij (laat staan de baby) behoefte aan hebben, wat écht helpt is kennis hebben over baby’s. Echte baby’s, die nu eenmaal ons westerse dagschema in de war schoppen. Die behoefte hebben aan mama, dag en nacht.

Er is geen Annelot Hofstede, moeder van Rosa, die ervaren heeft hoe het is met een jonge baby. Er is een marketeer, goed in onderzoeken wat verkoopt, handig in de manipulatie die reclame heet. Maar ja, daar identificeert de gemiddelde moeder zich niet mee.

DSC04489

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s