Creativiteit- tiptrio

Tiptrio! Dit keer drie leestips over creativiteit. En dan bedoel ik niet knippen en plakken, maar ‘scheppen’. Nieuwe ideeën en gedachten, zelf je spel vormgeven, fantaseren. Als je begint, weet je niet waar je eindigt: je verrast jezelf al spelende/denkende/doende.

tip 1: 

Dit artikel verscheen in Trouw vorige maand: ‘We ontnemen kinderen de kans om zichzelf te ontdekken‘. Free to Learn, het boek van de Amerikaanse psycholoog Peter Gray, staat nog op mijn verlanglijst. Zijn pleidooi voor meer vrij spel voor kinderen is me uit het hart gegrepen. Eigenlijk ben ik ervan overtuigd dat ook volwassenen gebaat zijn bij meer ‘vrij spel’, ruimte in hun hoofd voor creatieve gedachten. Voor uitwaaieren, ideeën laten opborrelen, of gewoon helemaal geen doel voor ogen hebben. Doelgerichtheid is de ziekte van onze tijd.

tip 2:

Kairos – een nieuwe bevlogenheid. In dit nieuwe boek stelt Joke Hermsen de vraag: wat doet de mens van de machine verschillen? Het antwoord is: creativiteit, empathie en het vermogen opnieuw te beginnen. Wat een prachtig antwoord. Ik pleit vaak voor ‘creatief ouderschap’, eigenlijk bestaat dat uit dezelfde elementen. Voor creativiteit is het nodig om het doelgerichte denken los te laten. Aangezien een kind geen machine is, geen ‘black box’ zoals de vroege behaviouristen dachten, kan je niet anders dan keer op keer opnieuw kijken: wat heeft mijn kind nu nodig? Wat heb ik nodig? Hoe zorgen we voor ons beiden? 

tip 3:

Eentje van mezelf. In mijn artikel voor Kiind beschreef ik het nut van lanterfanten. Als kinderen de kans krijgen zelf hun lege tijd in te vullen, stimuleren ze hun creatief denkvermogen, fantasie, en het verzinnen van oplossingen. Dit is geen extraatje bovenop het leren en nuttig bezig zijn, het is een basiservaring. Zelfvertrouwen, zelfstandigheid, en vrij kunnen denken zijn geen luxe artikelen. Lanterfanten is cruciaal onderdeel van creativiteit, opgroeien, en het tot bloei komen van een kind.

Veel leesplezier!

 

Leave a Reply

