Harvey Karp – tiptrio

Harvey Karp bedacht een uit-knop voor baby’s: met de zogenoemde 5 S-methode zou je elke huilende baby kunnen kalmeren. Dat deze methode in Nederland bekendheid krijgt, onder andere via dit artikel in het Vakblad Vroeg, baart mij grote zorgen. De baby is weliswaar stil, maar dat is niet automatisch hetzelfde als rustig, kalm. Het stress-systeem zou wel eens overuren kunnen draaien. Dit zou eenvoudig na te gaan zijn: via speekseltests kan het cortisolniveau van een baby direct na het toepassen van de 5 S-methode getest worden. In al de jaren dat Harvey Karp zijn boeken verkoopt en zijn seminars geeft, is dat nog nooit gebeurd! Een ongetest product wordt op de markt gebracht, vol enthousiasme. En de enige test die gedaan wordt is kijken of ouders tevreden zijn, niet of het veilig is voor de baby.

Ik sprak Dr. Nils Bergman, die zo vriendelijk was zijn briefwisseling met Dr. Harvey Karp te delen. Dr. Nils Bergman vermoedt dat baby’s door de uit-knop van Karp een heftige stressreactie laten zien, een soort ‘play dead’. Ik schreef er het volgende artikel over voor Kiind Online Magazine:

Uit-knop voor baby’s, over Harvey Karp

‘Kan dat kind niet uit?’ heb ik wel eens grappend gezegd toen mijn baby de slaap niet kon vatten. Echte baby’s liggen niet urenlang zoetjes in hun bedje te slapen, zoals in de reclames. Dat kan soms flink tegenvallen voor nieuwbakken ouders. Harvey Karp ontwikkelde een manier om baby’s stil te krijgen, die hij omschrijft als ‘het omzetten van een lichtschakelaar’. Het kind kan dus uit, maar wat doet dat eigenlijk met een baby? Dat is niet goed onderzocht. Er zijn echter aanwijzingen dat de methode van Dr. Karp een paniekreflex bij de baby oproept. Lees meer…

 

Marianne Vanderveen IBCLC sprak o.a. Robin Grille, auteur van Parenting for a Peaceful World. Zij maakt zich boos in onderstaand blog:

Crap

[…]De afgelopen dagen ben ik doende geweest te zoeken naar onderbouwing van óf de geschiktheid en veiligheid van de methode óf materiaal dat aantoont dat deze methode gevaarlijk is en als kindermishandeling zou moeten worden gekwalificeerd. Het eerste heb ik niet gevonden. Voor het laatste gaan zeker stemmen op. Lees meer…

Ik schreef eerder een alternatief 5 stappenplan, en over het risico van trucjes toepassen in de zorg voor baby’s en kinderen. (OK, dat is nr. quatro)

Ssshhh!

“De beste manier om je baby tot rust te brengen en in slaap te krijgen is door de geluiden, beweging, en geborgen omgeving van de baarmoeder te recreëren”, stelt de Amerikaanse kinderarts Harvey Karp.

Daar ben ik het natuurlijk mee eens. Laat de natuur dat nu prachtig geregeld hebben! Een baby komt tot rust op de plek die aansluit bij de baarmoederlijke ervaring: op de borst van de moeder. Dat is helaas niet wat Karp bedoelt. Lees meer….

En hier:

Truc

[…]

Met enige regelmaat komt er een methode voorbij die als bij toverslag je baby zou helpen doorslapen/je dreumes veel groenten laat eten/je kleuter volgzaam doet luisteren/enzovoorts. Als je ‘A’ doet, reageert baby/dreumes/kleuter met ‘B’. Een soort magische goocheltruc. Maar aangezien een mens (en dus ook een baby/dreumes/kleuter) een complex systeem is, kan de reactie zo onvoorspelbaar zijn als het weer. Lees meer…

4 thoughts on “Harvey Karp – tiptrio

  1. Toen ik je begin van je artikel las, had ik iets van, ieks. De eerste link met een artikel. en daar stond een link met filmpje. Bijna alle baby’s vond ik et bij het shh niet echt relext uit zien. Maar er stonden nog meer filmpjes. zoals dat hij bij dhr. Phil is. en daar legde hij meer uit. dingen die ik in dit artikel mis. bijv. het laatste punt, hij zegt niet dat je perse een speen moet gebruiken, kan ook je vinger, of je borst zijn!!!(lijkt me heel natuurlijk)
    Daarbij wat doe je nog meer als je kind huilt. pakt het op, houd het tegen je aan. zodat het kindje zich geborgen voelt. je zingt, je loopt heen en weer. zit in eens schommel stoel en ik heb vele ouders het shhh horen gebruiken. Persoonlijk zou ik het niet zo dicht bij het oor doen. dat gevoel en zo dicht lijkt me niet prettig(en dat is waarschijnlijk de reden dat het kindje niet helemaal ontspannen is. en wat inderdaad stress kan opleveren.) En hard ssh. zo als hier wordt gesproken. hij zegt even hard als je baby huilt. anders wordt het niet gehoord. best logisch toch. dus niet hard. even hard als je baby huilt, dat is een groot verschil vind ik. verder zijn de dingen die hij beschrijft die ouders vaak al doen. alleen op een iets andere manier. daarbij de stemmen en geluid van de ouders zijn het kind bekend en vertrouwder dan de beste man.
    en als ik het lees hier, is het een stappenplan dat je altijd helemaal moet afwerken. Dat had ik in het filmpje bij dhr phil niet. als het niet werkt dan pas ga je naar het volgende anders niet. dus. verder moet je altijd goed observeren wat bij jou kindje goed werkt. en het idee dat een kind de bloedstroom niet hoort is onzin, hoe kunnen wij anders je bloeddruk meten? iemand die dat professioneel doet, en geen gehoorbeschadiging heeft kan het zeer goed horen, en het kind zit IN het lichaam van de moeder, dus lijkt me duidelijk dat het wel hoorbaar is net als alle andere geluiden.

    en het punt kindermishandeling. iedereen weet dat je het kind niet hard mag schudden. hij zei dat toen ook; je mag wiegen of schommelen. en heel zachtjes. iemand die dat niet ziet of begrijpt, is dan niet geschikt als ouders zijnde vind ik.

    Dus interessant artikel, snap je tegenwerpingen, maar ik vind het niet goed uitgewerkt en maar van 1 kant te zien,. want bij de eerste regels was ik het met je eens, maar nu juist ben ik het niet meer met je eens. alleen al omdat je alle nuances die dokter karp gebruikt, niet vermeld.

  2. Bloeddruk is druk. Geen geluid. Daarom krijg je een stuwband om.

    Het shhhh van ouders tegen hun kind is iets anders dan het sissen alsof je een persluchtventiel opent.

    Karp maakt baby’s bang. Boeh.

  3. Pingback: dans | blikborstvoeding

Leave a Reply

