Oma

Mijn oma was een stoere vrouw. Als achtienjarige voer ze in oorlogstijd per vrachtschip van Friesland naar de bollenstreek om haar lief te zien. Een breiwerk mee, want ze hield niet van stilzitten. Het laatste stuk, vanaf Amsterdam, fietste ze, zonder zelfs maar te weten of ze mijn opa-to-be zou treffen. Want telefoon, dat hadden ze niet.

Ver van haar familie heeft ze haar gezin gesticht. Dat is niet altijd makkelijk geweest, zo vertelde ze me. Niet dat ze klaagde, klagen daar deed ze niet aan. Maar in haar verhaal schemerden duidelijk haar zorgen door van toen. Hulp bij borstvoeding bestond uit het advies veel bruine bonen te eten, en 3 of 4 uur tussen de voedingen te laten. En haar baby maar huilen. Kunstvoeding was niet beschikbaar, ze mengde zelf emmertjes melk bij de boer vandaan, met water en suiker.

Als kind wist ik hier allemaal niets van. Pas toen ik zelf moeder werd kwamen de vragen, als kind is je wereld vanzelfsprekend. Ik kende mijn oma van de zachte knuffel die ik kreeg bij binnenkomst, van het lekkers en de twee pannen soep die ze maakte als we bleven lunchen op zondag. Ik herinner me de logeerpartijen, de warme maaltijd met stoofvlees en zelfgemaakte appelmoes van eigengeraapte appels. ‘s Middags deden we spelletjes. Ik mocht haar helpen met het plukken van boontjes uit de groentetuin, en snijden met de snijbonenmolen. Ze leerde me breien.

Vorige week overleed ze, tot op het laatst met liefde omringd. Ik ben verdrietig om haar te missen, tegelijkertijd ben ik dankbaar om alle mooie momenten en herinneringen. Mijn lieve, stoere oma om nooit te vergeten.

http://jeugdsentimenten.net/omgeving/in-en-om-het-huis/de-snijbonenmolen/

snijbonenmolen

 

One thought on “Oma

  1. Ze zal altijd in je gedachten blijven leven. Onsterfelijkheid bestaat bij de gratie van de herinneringen die mensen aan je hebben. Houd de herinneringen levend.
    In mijn herinneringen leeft ook nog die sterke grootmoeder en ik houd haar levend door regelmatig herinneringen op te halen en die te vereeuwigen.

Leave a Reply

