tiptrio – getikt

Wat leert een kind van een draai om de oren? Zal een kind zijn broertje niet meer slaan als hij bestraft wordt met een klap voor de billen? Of leert hij dat geweld tegen een zwakkere acceptabel is? Een tip-trio over de effecten van een ‘pedagogische’ tik. 

Tip 1: Pedagogische tik komt wél hard aan – Gabriëlle Jurriaans

Deze week in De Volkskrant:  Pedagogische tik komt wél hard aan. Mede-KROOST-maker Gabriëlle Jurriaans schreef een scherpe reactie op een artikel wat eerder verscheen: Pedagogische tik niet per se slecht. Zij worstelt zich door het woud van valse aannames en drogredenaties, en komt tot de conclusie dat de belangrijkste misvatting van de schrijvers is, dat zij ervan uitgaan dat opvoeding bestaat uit kinderen laten gehoorzamen. Opvoeding met een focus op het controleren van een kind zorgt ervoor dat strategiën gebaseerd op begrip en communicatie ondergesneeuwd raken, en laat ouders vaak naar sterkere middelen grijpen om die controle in stand te houden.

Dit blijkt ook uit onderzoek van Fontes. Een tik geeft hoogstens tijdelijke gehoorzaamheid, en dit effect wordt minder naarmate een kind vaker een tik krijgt. Juist de focus op gehoorzaamheid doet ouders naar steeds zwaardere middelen grijpen (Fontes, LA; 2005). ‘Luistert’ een kind niet meer naar een tik, dan…. Kinderen die met regelmaat een tik krijgen, blijken zeven maal zo vaak geschopt of geslagen (als in: een vuistslag) te worden door hun ouders (Clément ME, Bouchard C, Jetté M. 2000). Vertrouwensartsen zien dit in hun dagelijkse praktijk. Zij stellen dan ook: ” Met het strafbaar stellen van elke vorm van fysiek geweld laat een samenleving zien dat geweld nooit een acceptabele strategie kan zijn.”

 

Tip 2: Report on Physical Punishment in the United States:

What Research Tells Us About Its Effects on Children – Elizabeth T. Gershoff

Deze grote review kijkt naar  het effect van fysieke straf op kinderen, en ‘it ain’t pretty’:

♦ There is little research evidence that physical punishment improves
children’s behavior in the long term.
♦ There is substantial research evidence that physical punishment makes it
more, not less, likely that children will be defiant and aggressive in the
future.
♦ There is clear research evidence that physical punishment puts children at
risk for negative outcomes, including increased mental health problems.
♦ There is consistent evidence that children who are physically punished are at
greater risk of serious injury and physical abuse.

 

spankingOftewel:

  • Er is weinig bewijs uit onderzoek dat fysieke straf het gedrag van kinderen op lange termijn verbetert.
  • Er is substantieel bewijs uit onderzoek dat fysieke straf kinderen vaker, niet minder vaak, opstandig en agressief maakt.
  • Er is helder bewijs dat fysieke straffen kinderen risico laat lopen op negatieve lange-termijn effecten, waaronder meer psych(iatr)ische problemen.
  • Er is consistent bewijs dat kinderen die fysiek gestraft worden een groter risico lopen op serieuze verwondingen en lichamelijke mishandeling.

 

Tip 3: uitleg overbodig

spanking3-300x210

Met deze ijzeren logica sluit ik af voor vandaag.

 

Advertisements

2 thoughts on “tiptrio – getikt

  1. Amen. Dank u! Ik vind dat je prachtige stukken schrijft, ook heel mooi onderbouwd. En ik kan proeven hoeveel hart en ziel (en tijd) je erin stopt…

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s