Nood-picknick

Peuter wilde niet lopen. We moesten een aantal straten teruglopen om bij de auto te komen, en tillen werd zwaar. Ze wilde niet in de doek, niet lopen, ze wilde eigenlijk alleen maar terug naar de bibliotheek. En dát kon nu net niet. 

Peuter kan lopen. Ze kan best ver lopen zelfs. En ik kon haar niet tillen. Het is verleidelijk om te denken: jij kan dit, loop maar gewoon. Maar kan ze het werkelijk, als ze zo moe en overstuur is? Ze dacht dat haar boek bij de bibliotheek bleef liggen. Zij heeft thuis hetzelfde boekje namelijk, en weet nog niet dat er duizenden van die boekjes in huizen en bibliotheken liggen.

Kinderen willen graag autonomie en zelfstandigheid. Soms angstwekkend graag. Mijn oudste is negen, ik spreek uit ervaring als ik zeg dat ze soms sneller zelfstandig zijn dan je zelf aankan. Toch leeft er in onze maatschappij een grote angst kinderen ‘klein te houden’.  Baby’s en jonge kinderen worden maar al te vaak gehaast in hun proces zelfstandig te worden. Er wordt van hen verwacht dat ze doorslapen voordat ze er aan toe zijn, ze zichzelf beheersen voordat ze daar de hersencapaciteiten voor hebben. En ik zie met enige regelmaat dat kinderen niet getild worden omdat ouders vinden dat ze het zelf moeten doen. Maf eigelijk, aangezien volwassenen vaak de fiets nemen als ze kunnen lopen, de auto als ze kunnen fietsen. Dat je iets kán, wil niet zeggen dat je het altijd móet doen.

Ik stel iets anders voor. Heb vertrouwen, kinderen willen graag leren, willen graag groeien, willen graag zelfstandig worden. Maar wel op hun eigen tijd. Ik stel voor dat we kinderen serieus nemen. Als zij aangeven getild te willen worden, zullen ze daar een reden voor hebben. Misschien kunnen ze op dat moment echt niet. Of ze hebben grote behoefte aan een knuffel. Hebben al veel indrukken opgedaan en willen graag tegen je wegduiken. Of ze hebben net zoveel reden als jij toen je vanochtend de auto nam, in plaats van de benenwagen. Zelfstandigheid stimuleer je niet zozeer, alswel dat je er de voorwaarden voor schept. Mijn oudste kon meer zelf in de ochtend met een pictobord. Mijn middelste had begeleiding nodig bij het uitvogelen wat voor haar een werkbaar ochtendritueel is. En allen hadden ze als peuter behoefte aan uitjes waarbij ze de wagen of draagdoek konden inruilen voor stukken zelf wandelen.

Moet je dan altijd je kind optillen als je kind dat wil? Natuurlijk niet. Als het niet lukt, dan lukt het even niet. Of misschien wil je het even niet, en is de nood van je kind helemaal niet zo hoog. Mijn peuter snapt dat (meestal) best, als ik vraag: joh kan je nog even zelf lopen? Of: ik kan je tillen zodra ik de boodschappen heb overgedragen. Maar een verzoek weigeren omdat het je niet lukt, of omdat het even je grens voorbij is, is fundamenteel anders dan een verzoek weigeren vanuit misplaatst opvoedprincipe. Kinderen maken genoeg frustraties mee bij het groot worden, daar hoeven ze geen kunstmatige frustraties bij kado te krijgen. Bovendien kan je van een volwassene meer verwachten wat betreft behoeften-uitstel en frustratie verdragen dan van een kind.

En dus? Ondertussen kón ik niet tillen, en Peuter kon of wilde niet lopen. Ook niet met alle begrip van de wereld en coaching van mijn kant. Luisteren naar haar behoefte wil niet per se zeggen dat ik haar hier en nu moet tillen, alleen dat ik haar verdriet en vermoeidheid serieus nam. Ik heb even gepauzeerd en nagedacht. Ik had geen energie om te tillen, geen wagen, en honger. Mijn Peuter had geen energie, geen overzicht hoe ver we gingen lopen, en waarschijnlijk óók honger. Maar ik had wel eten en een fles water in de tas. Onze oplossing: een noodpicknick op de stoep. Na wat eten, drinken en een pauze konden we weer verder. Peuter heeft een stukje gelopen, ik heb haar een stukje getild (wat beter ging met een ontspannen kind) en we kwamen tevreden bij de auto.

Creatief Ouderschap gaat niet uit van moeten, dwang, of starre eisen. Een ander had misschien met een andere oplossing gekomen. Maar welke oplossing je ook vindt, als het tegemoet komt aan de behoeften van alle partijen kan je weer vooruit.

 

Leave a Reply

