Bevrijdende geluiden

Gisteravond zag ik twee mensen op zoek naar de waarheid rond het lot van de Armeniërs in Turkije steeds verder uit elkaar drijven. In de serie ‘bloedbroeders’ gaan de Turkse journalist Sinan Can en musical-speler Ara Halici samen op onderzoek uit. De massamoorden op de Armeniërs in Turkije worden door Turkije gezien als het resultaat van een conflict, gestart door de Armenen. De Armeniërs lijden onder het gebrek aan erkenning van het genocidale karakter van de massamoorden. Ara Halici was grotendeels onbekend met zijn Armeense roots, maar omarmt deze tijdens zijn zoektocht steeds meer. Sinan Can daarentegen raakt aan het twijfelen of het wel genocide was.

Het raakte me diep, zoveel doden, zoveel haat en nog steeds zoveel heftige emoties aan beide kanten. Ik schrik van de acties van de Turkse regering, die op mij behoorlijk Orwelliaans overkomen. Ik vond het opvallend hoe deze mannen dezelfde informatie en ervaringen anders interpreteerden. Ik blijf maar denken: hoe kan je vooruit, als niet eerst je pijn erkend is? Gezien worden als mens, gehoord worden. Maar bovenal moest ik steeds terugdenken aan het concert wat ik diezelfde ochtend beluisterde bij Vrije Geluiden.

De Armeense Vardan Hovanissian en de Turkse Emre Gültekin vragen met hun muziek aandacht voor de genocide, en pleiten voor verzoening. De muziek is zielvol, treurig. Samen muziek maken, het lijkt me diep verbindend. Filosoof Martin Buber zou zeggen: het is een ich-du relatie. Ik en jij, jij bent een mens als ik.  Misschien een kleine stap, maar ik vond het hoopvol. Bevrijdende geluiden.

http://www.vpro.nl/vrije-geluiden/media.VPWON_1232806.html

 

Leave a Reply

